Monday 18 March 2013

Meatball ala-ala Ikea

                                        Ini meatball yang memang dekat IKEA. Mmg sedapp..

Pagi tadi bangun-bangun dari tidur, tiba-tiba rasa macam teringin sangat nak makan meatball dekat Ikea tu. Tapi macam malas betul nak pergi sana dua orang je dengan hero kecik aku tu. Bukan nya boleh control dia nanti. Kalau papa dia ada okla dia behave sikit. So aku pun google la resepi nak buat meatball ala-ala macam kat Ikea tu. Aku pun pilih satu resepi dan cubalah buat. Ni resepi yang aku pilih:

Meatball Ala-ala Ikea
1 peket bebola daging
2 sudu butter
1 biji bawang holland (warna orange, kalau yang merah bawang bombay) - potong dadu
1 biji tomato- potong dadu
1 1/2 sudu tepung biasa ( bancuh siap - siap)
1 1/2 cwn air sejuk
100ml susu segar
3 sudu sos tomato
3 sudu sos tiram
2 sudu kicap manis
2 sudu lada hitam / sos lada hitam
1 kiub pati ayam / daging
4 sudu serbuk beef gravy segera (aku guna brand mccormick)

Cara-caranya:
1) Goreng bebola daging sehingga garing. Angkat dan ketepikan.
2) Panaskan butter dan goreng bawang sehingga layu. Jangan tunggu sampai garing.
3) Masukkan tepung yg dah siap dibancuh. Kacau sebentar.
4) Masukkan tomato dan masak sampai layu.
5) Tuangkan air sejuk dan susu. Kacau sampai sebati.
6) Masukkan sos tomato, sos tiram, kicap dan lada hitam.
7) Kacau selalu takut nanti hangit dan berketul-ketul.
8) Masukkan kiub pati ayam dan serbuk beef gravy.
9) Kacau sebati dan tutup api. Tunggu sejuk sedikit. Kisarkan gravy ni dalam blender sampai bawang dan tomato hancur.
10) Tuang balik gravy dalam kuali / periuk dan panaskan sebentar.
11)Susun bebola daging yang dah digoreng dalam pinggan dan tuang kan gravy atasnya. 

Dan ini hasil yang aku buat


Bolela. Nak kata sama sebijik tak jugak. Aku rasa macam ada rasa yang lebih dari sepatutnya. Next time aku akan kurangkan pati ayam ngan serbuk beef gravy tu.



No comments:

Post a Comment